Mis kala see palgalõhe siis ometi on? / What is this gender pay gap you speak of?

09:40

See oli mõned aastad tagasi, kui  sattusime sõpradega palgalõhe teemal vestlema. Arutelu läks nii tuliseks, et kaks ammust sõpra olid valmis juba igaveseks oma suhted katkestama. Nimelt oli üks osapooltest veendunud, et  palgalõhet ei eksisteeri. Ta arvas siiralt, et Statistikaamet ning Eurostat toovad välja lihtsalt erinevuse naiste ja meeste sissetulekute vahel ning ei võta arvesse nende ametipositsiooni. Seejärel tekkis küsimus, et kuidas üldse sellist palgauuringut teha saab, mis võtab arvesse palgaerinevused samadel ametipositsioonidel? Kuidagi igal juhul saab, Eurostat on seda rõõmsalt juba mitmeid aastaid teinud ning naiste ja meeste vahelise palgalõhe edetabelis troonime tipus juba  2013.aastast alates. Niiet esimene probleem seoses palgalõhega Eestis saab alguse juba sellest, et hoolimata uuringutest tuleb küsida, kas me üldse usume selle eksistentsi või mitte. Situatsioon tundub sarnane "Kas maa on lapik või ümar?" diskussiooniga. Need kaks poolt lihtsalt ei saa omavahel dialoogi pidada, sest üks osapool elab kuskil teises reaalsuses. Mulle meenus see kuum arutelu märtsikuus mitmel põhjusel. Esiteks oli märtsi alguses naistepäev ning sellel päeval on juba tavaks saanud palgalõhet esile tõsta. Teiseks on see tulnud teemaks ka noortega koolides töötube läbi viies. Me nimelt räägime töötubades ÜRO 2030 jätkusuutliku arengu eesmärkidest (Nendega võib tutvuda siin: http://www.terveilm.ee/leht/teabekeskuse-teemad/uro-arengueesmargid/)  ning üks neist on soolise võrdõiguslikku saavutamine ning naiste ja tüdrukute võimaluste laiendamine. Töötoa käigus on nimelt noortel endal võimalik otsustada, milliste eesmärkide täitmiseks nad kui suure hulga raha välja annaksid. Tore on 9. klasside õpilaste käest kuulda, et tüdrukutel ja poistel on ju võrdsed võimalused ning nad ei mõista, miks peaks just naiste võimalusi tugevdama. Seisukoht on positiivne, kuna näitab et noored tunnevad end võrdsena hoolimata soost. Samuti ei mõistnud õpilased, kust selline palgalõhe üldse tulla saab. Kui probleemist natuke täpsemalt rääkisime, tuli ühe õpilase käest ka konkreetne küsimus - mida saab tema teha, et Eestis palgalõhe väheneks.


See oli muuseas päris raske küsimus, millele vastata. Minu parim vastus oli see, et kui ise tööturule jõuad,  nõua endale õiglast palka ning kui sa kunagi tööandjaks saad, maksa oma töötajatele ausat palka. Kui kellelgi on paremat vastust, ootan hea meelega ideid. Mul on mõned koolid läbi käimata ning selliseid küsimusi võib veel laekuda. Eeldusel muidugi, et te usute, et selline kala nagu palgalõhe on üldse olemas. Kui on juba olemas tavaline lõhe, miks siis palgalõhe ei või ka olemas olla?

Ise ei oska ka sellel teemal väga tarku tegusid ette võtta - kuna ma plaanin õpetajaks saada, siis minu palgaraamid paneb paika riik ning kolleegidega võrdset palka hakkan ma saama igal juhul. Statistikaameti blogist tuleb välja, et naistel on niikuinii väiksemad palgaootused - https://blog.stat.ee/tag/palgalohe/ . Niiet armsad naised, tõstke julgelt oma palgaootuse taset paar pügalat kõrgemale, jääbki töövestlusel rohkem kauplemisruumi.


Ka õpilastega soolise võrdõiguslikkuse üle arutledes, leiti et rahal on teatud probleemide puhul piiratud võim. "Kui kellelegi rahapakiga vastu pead anda, ega ta siis selle pärast veel oma mõtlemist ei muuda" - see on kindlasti üks mu lemmik tsitaatidest, mis eelmise nädala jooksul kuulsin.



Eesti ongi selline imeline koht, kus kõige haritum inimrühm on noor linnas elav naisterahvas, samal ajal kui ülejäänud maailmas on keskmiselt kõige haritum inimrühm noor linnas elav meesterahvas.  Tunnen siin olles, et naistel ja meestel on võrdsed võimalused, hoolimata sellest imelikust lõhest. Me võime valida mistahes haridustee, karjääri või hobi, kartmata ühiskonna või oma perekonna vastuseisu. Selle taga on ka väga praktiline mõtteviis - nii väikse rahvaarvu puhul pole mõeldav, et pool ühiskonnast tegutseb koduperenaisena. Meil on ju vaja jõuda viie Euroopa rikkama riigi hulka!  Oma rännakutel muudes maailma riikides olen tajunud, et teatud kohtades siiski eeldatakse naistelt ja meestel erinevat käitumist. Elavaim mälestus on olukord, kus võtsin ühe noormehega koos taksot ning pidime hinna üle kauplema, kuid mu sõber ei rääkinud kohalikku keelt, niiet võtsin kommunikatsiooni enda peale - taksojuht rääkis minuga nagu ma oleks tõlk, mitte vestluspartner. Teatud olukordades olen tundnud, et kasvõi näiliselt võrdsema kohtlemise saavutamiseks tuleb mul jalg tugevalt maha suruda ja häält teha. Minu jaoks on see muidugi lihtsam, sest mu perekond ei survesta mind mitte kuidagi keegi olema või teatud viisidel käituma. See on puhas õnnistus!



Tüdrukute hariduse eest võitlemise sümboliks on kujunenud Malala, tüdruk kellele Taliban kuuli pähe lasi, kuna ta ei lõpetanud koolis käimist. Vahemikus 1990-2015 paranes olukord küll tunduvalt. Arengumaades on vähemalt alushariduse osas saavutatud sooline võrdsus ligi kahe kolmandikku ulatuses, kuid sealt on veel pikk tee minna. "Mis mõttes KAKS KOLMANDIKKU ning ainult alushariduses?"- oli samuti ühe õpilase siiras reaktsioon. Naiste parem ligipääs haridusele on kasulik mitmel tasandil - parema haridusega suudavad ka naised anda suurema panuse majandusse ning kuna siiski mitmel pool on traditisooniliselt laste kasvatajaks  ning koduse elu juhiks naisterahvas tähendab see samuti paremat kasvatust ning säästlikemaid otsuseid koduses elus. Rääkimata sellest, et see on elementaarne.  Õpilastega vesteldes kumas nende jutust läbi, et võibolla nad kuskilt on kuulnud, et igal pool ei ole elu samasugune nagu Eestis, kuid selline ebavõrdsus eksisteerib kuskil paralleeluniversiumis tuhandete kilomeetrite kaugusel. Ning kuna see eksisteerib kuskil kaugel, ei saa nemad ka otseselt midagi ära teha. Saab ikka. Tüdrukute haridusega arengumaades tegeleb ka Välisministeerium. Hetkel on pooleli tüdrukute haridusega tegelev arenguabimissioon Afganistanis. Läbi MTÜ Mondo on võimalik soetada näiteks õmbluskursus Keenia naistele : https://www.mondo.org.ee/pood/ombluskursus-keenia-naistele/



Iga probleemi lahendamine saab alguse probleemi teadvustamisest. Kui oleme veendunud, et ainuke lõhe meie riigis eksisteerib ainult meie söögilaual, ei saa rääkida ka olukorra muutmisest. Kui inimkond on jõudnud isegi kosmosesse, miks me ei võiks jõuda selleni, et kõik inimesed Eestis saavad väärilist palka hoolimata vastavalt oma panusele ning arengumaades on sooline võrdõiguslikkus esindatud kõigis haridustasemes?



It was a few years ago when we started discussing the gender pay gap with a group of friends. As the argument got more and more fired up, two of my friends were already ready to cut all connections between each other. One of them just assumed that pay gaps don't exist. He sincerely thought that the statistics  people were talking about  are comparing the salaries without taking into account different positions. Next question was, if the research is comparing differences between the salaries in the same positions, then how exactly they even manage to do that? Well somehow it is possible and Eurostat has been doing it for a few years already and since 2013 Estonia has always been in the top. So our first problem with the gender pay gap starts from the fact wheter we believe it exists or not. It reminds me of the "Is the earth flat or round? discussion, what is a wierd discussion to have on the 21st century. It's not really possible to have a dialoge between these two sides, if one group lives in a different reality.  This situation from the past came back to me because of two reasons. First of all it was International Women's day and it has become a habit to talk about gender gap on that day. Secondly we  have been discussing it during the workshops we have been doing in schools. We are actually working with UN's 2030 sustainable development goals and one of them is gender equality. During this workshop the students can decide themselves how much money they would like to divide between different goals. It 's a joy to hear 9th grade students saying that boys and girls have equal opportuinities and they don't understand why on earth should anyone fight for having more opportuinities for women. It's a positive thing to hear, cause it means that they haven't been discriminated according to their gender so far. Also the students don't even understand how can a thing like gender pay gap even exist. After we discussed these issues a bit more, one student asked a question: "What can I do to decrease the gender pay gap in Estonia?"



This is a hard question to answer. My best answer was that once you enter the job market yourself, make sure you get payed equally and once you become an emloyer yourself pay your employees equally. If anybody out there has a better answer, I am all ears. I still have a some schools to go through and there can be more questions like this. 

And don't even know myself what do about this issue. Since I am planning to work as a teacher, then my salaries are dictated by the goverment and our equal anyway. One research claims that the salary expectations for women in Estonia are a lot lower than for men. So dear ladies, please raise your expectations, so you have more space at the negotiation table. 

Discussing gender equality with students, we all agreed that money only has a certain power. "If you hit somebody on their head with a pile of money, it will not change the way they think" - it's definetly one of my favourite quotes from last week. 


Estonia is a place, where the most educated group of people in society is a young female living in the city, while in the rest of the world ( as an average) the most educated group of people is a young man living in the city. Living here I feel, that men and women have equal opportuinities, despite the gender pay gap. We can all choose our education, career and hobbies without fearing the pressure from the society or from our families. This is also a practical way of life - with this tiny population, it's not realistic to alow half of the population to stay home and not to give their input to the economy.  We are still trying to be one of the top five richest European countries, right? 

During my travels i have seen that in some places women and men are expected to act differently. I can bring an example when me and my friend ( a guy) were taking a taxi, but my friend didn't speak the language, so I took care of the communication - the taxi driver spoke with me like I would be an interpretent not a client myself. So in certain situations I have also felt that I have to stand up to receive more equal treatment. It is something that is not hard for me, I have no family pressyre telling me  who should I be or how should I act. This is a pure blessing. 


Malala is girl who was shot by the Taliban, because she didn't stop going to school. This girl has become a symbol for the fight for girls right for education. From 1990 until 2015 the situation has gotten better - we have reached gender equality in elementary school level in two thirds in developing countries. "What do you mean by just two thirds in only elementary schools?" - this was also a sincere reaction of one of the students. Better access to education for women is useful in many ways. More educated people can also benefit more to the economy of the country and make better decisions in their own households as well. Not even mentioning that it's essential. Speaking with students, it came out that they know that life is not the same everywhere, but they think these problems exist thousands of kilometers away and are not really their concern. Cause they could not do anything about it anyway. Well, I dare to disageree. Women's education is one of the topics our Ministry of Foreign Affairs is also dealing with in Afghanistan for example. Through NGO Mondo one can support giving courses to women in Kenya: https://www.mondo.org.ee/pood/ombluskursus-keenia-naistele/



You can only start solving a problem, once you recognize it. If we assume that gender pay gap doesn't exist, then we can't even change the situation. If mankind has even made it to the space, why can't we also make sure that everybody get's payed according to their value and everybody has equal access to education? 






You Might Also Like

0 kommentaari